Een terugblik op Pinkpop 2019

Bron: Chapeau Magazine 

 

Auteur: Ludo Diels

Alleen van Jezus Christus bestaan in Limburg meer afbeeldingen. Pinkpopbaas Jan Smeets zal ongetwijfeld op de tweede plaats komen. Aan bewieroking geen gebrek. In ogen van velen blijkt kennelijk ook Jan Smeets een verlosser, de Messias van de rock-’n-roll uit Limburg. Kranten, tv en tijdschriften -zie ook interview met Jan Smeets in Chapeau-krijgen jaar in jaar uit geen genoeg van Smeets’ beeltenis, zo lijkt het. In de aanloop naar Pinkpop prijkt ’s mans markante hoofd met zijn trouwe oogopslag en typische baard vrijwel overal. Jan Smeets zelf ondergaat de beeldgekte met een mengeling van dankbaarheid en lichte gêne. En dan is er ook nog een tulp naar hem vernoemd. Nu nog een hemellichaam en dan is Jan Smeets kosmisch.

Lou Thissen treft de essentie

Nadat de gemeente Landgraaf ter gelegenheid van deze vijftigste jubileumeditie van Pinkpop een buste van Smeets had laten maken door de in Landgraaf wonende Russische kunstenaar Alexander Taratynov deed de organisatie die tekent voor de programmering van Pinkpop-Mojo- daar qua grootte nog een schep bovenop met een standbeeld van Smeets door Herman Lamers. Om het feest van de beeldverheerlijking compleet te maken, werd er zondag ook nog een schilderij gepresenteerd van de hand van kunstenaar Lou Thissen. Dat werk is in opdracht van buro Pinkpop gemaakt. Het toont en face en in grove doch trefzekere streken en toetsen een contemplatieve Jan Smeets. Van alle gemaakte afbeeldingen van Pinkpops iconische baas spreekt dit werk, vanwege een voelbaar ingehouden dramatiek het meest tot de verbeelding. ,,Bij de presentatie was de kleindochter van Jan aanwezig”, zegt Lou Thissen. ,,Ze beschreef haar opa op het schilderij als een soort babygezicht. Ergens klopt dat ook wel. Er schemert een zekere kwetsbaarheid door het werk. In die zin lijken kleine kinderen en oudere mensen steeds meer op elkaar”, verklaart Lou Thissen. Kwetsbaar, vastberaden en wijs. In verf op het canvas komt het allemaal minder pathetisch tot zijn recht dan in dit soort woorden. Thissen treft de essentie.

VIPS

Je vraagt je soms af wat je in Limburg moet doen om geen gast van Pinkpop te worden. Het is een komen en gaan van bestuurders, journalisten en vrienden van het festival. Regular Frans Timmermans was er met zijn dochters. Ook komiek Urbanus liep er rond.

Topkok Hans van Wolde stond achter de pannen en zag dat het goed was. Museumdirecteur Stijn Huijts kwam backstage op adem nadat hij alle dagen op het veld een vestiging van Bonnefanten als pop-up museum had gerund.

Muziek, sfeer en kunst

Pinkpop is ondanks de grootte een gemoedelijk festival gebleven. De muziek geeft de toon aan op vier podia. Megaland is een en al ruimte voor beleving waarbij ook de innerlijke mens niet ontbreekt. Buiten de obligate greatest hits als hamburgers, friet en frikandel kan men zich ook te goed doen aan tal van Oosterse lekkernijen, snoep, pizza, pasta, burrito’s en zelfs glutenvrij en veganistisch eten. Van pils tot cocktail, alles is er diep in de buidel tastend, te koop. Ook de geest wordt tijdens Pinkpop gevoed. Het Bonnefantenmuseum heeft er weer een PinkPop-up Museum neergeplant. Dit keer zijn er foto’s te zien van stergitarist (ex-The Police) & fotograaf Andy Summers. Wie het hele palet van zijn kunnen wil aanschouwen doet er goed aan om tot en met 27 oktober Andy Summers A Certain Strangeness   in het Bonnefantenmuseum te bekijken. Op Pinkpop worden de op postkaartgrootte afgebeelde werken getoond die Summers on the road maakte als gitarist van de legendarische band die in 1979 op Pinkpop internationaal doorbrak: The Police.

Rowwen Héze

Gezien de massaal toegestroomde menigte was het opmerkelijk dat de band waar Limburg trots op is: Rowwen Hèze niet op het hoofdpodium speelde maar op de iets kleinere IBA-stage. Ook voor niet-chauvinisten vormde dit optreden een van de hoogtepunten van deze vijftigste editie. De band uit America toont met gelouterd spelplezier aan op het grote podium thuis te horen met liedjes die door de jaren heen gerijpt zijn en de waan van de dag overstijgen. Andere hoogtepunten: een ontketende Anouk, Lenny Kravitz met energiek spelplezier en de strakke rockmachine van The Pretenders. Slash & Myles Kennedy & The Conspirators bleven met hun Gibson-gitaren stevig overeind toen de regen inmiddels met bakken neerdaalde en The Cure bleek door de jaren heen niets aan zeggingskracht te hebben ingeboet. Ontdekkingen waren er ook in de vorm van de freakyformatie Die Antwoord uit Kaapstad, de Brit Miles Kane en het uit Amsterdam afkomstige viertal Indian Askin. En voor de liefhebbers: DJ Armin van Buuren met special guest David Lee Roth en Marco Borsato.

Fotografie: Harry Heuts